loading...
::: مـکتب آنـلاین :::
::: تبليغات مكتب آنلاين :::

   

  

پست ثابت
کاربران پایگاه فرهنگی و قرآنی مکتب آنلاین با سلام 

از اینکه وقت باارزش تون رو در اختیار ما گذاشتید و وارد دنیای هیئت فضای مجازی ما اومديد تقدیر و تشکر میکنم.از جمله اهداف مکتب آنلاین برای ترویج فرهنگ اسلامی با کمک خداوند متعال و ائمه معصومین (ع) هست که ان شالله بتونیم با حضور مجدد شما و دلگرمی های مداوم قدمی رو برداریم. 

ضمنا شما کاربران گرامی اگر مطلب یا فایل صوتی و تصویری (دانلود مداحی و سخنرانی و...)ازخود که قابل استفاده برای عموم باشه در دسترس دارید با ما در ارتباط وباذکر نام خود در مکتب آنلاین در اختیار کاربران قرار بدیم 

برای انتقادات ونظرات و پیشنهادات با مسول مستقیم مکتب آنلاین در ارتباط باشید   

تلفن همراه:۰۹۱۳۳۶۲۵۰۹۷ 

ایمیل:safari.badrood@gmail.com 

با تشكر فراوان / عليرضا صفري (كاشان _ بادرود)  

 

ویژه مــحرم و صـــفر 1392


جـدید تـرین و بــروزترین سـخنرانی و مــداحی


" از یـک آبـــان ماه "

محمد رضا صفری بازدید : 143 زمستان 1391 نظرات (0)

شیخ طوسی، در کتاب رجال خود، دربخش کسانی که از ائمه روایت نقل نکرده اند،از این عالم گرانسنگ این گونه یاد می کند: «محمد بن محمد بن نعمان دانشمندی بزرگ و موثق است.»۲ او در فهرست می نویسد: «محمد بن محمد به نعمان معروف به «ابن معلم » از متکلمان امامیه است و در زمان او ریاست علمی و دینی شیعه به اومنتهی گردید. در علم فقه و کلام بر هر کس برتری داشت. دانشمندی حاضر جواب بود ونزدیک به ۲۰۰ جلد کتاب از او به یادگار مانده است. ۳

ابن شهر آشوب در مورد وی می نویسد:شیخ مفید ابو عبدالله محمد بن محمد بن نعمان از شاگردان ابو جعفر بن قولویه بود وحضرت ولی عصر او را به «شیخ مفید» ملقب فرمود. ۴

نجاشی - که خود از زمره شاگردان آن عالم گرانمایه است - در باره استادش می گوید:

استاد ما - رضی الله عنه - مقام والای او درعلم و کلام و روایت و وثاقت، مشهورتر ومعروفتر از آن است که به وصف آید. ۵



عصر حیات شیخ

در عصر شیخ مفید، شیعیان از آزادی بیشتری برخوردار بودند و وجود عالم بزرگواری چون شیخ مفید در میان آنان به اعتبارشان می افزود. شیخ از پراکندگی شیعیان ممانعت ورزید، آنان را از خطر تفرقه نجات داد، با اعتبار خویش اوضاع اسفبارآن ها را سامان بخشید و آن ها را به اوج عزت رسانید. شیخ مفید در محله کرخ بغداد - که مرکز شیعیان بود.- می زیست و مسجدمعروف «براثا»- که اکنون زیارتگاه شیعیان است.- محل تدریس وی بود. ۶

از سوی دیگر، دوران شیخ مفید دوران رونق مباحث کلامی و اصولی در میان دانشمندان اهل سنت بود. پیش از وی،شیعیان در مسائل کلامی و اصولی حلقه های درس تشکیل داده بودند و شیخ صدوق - که ریاست علمی و دینی شیعیان را عهده داربود.- سبک ساده ای در تصنیف و تالیف کتب پیش گرفت و بر همان شیوه نیز فتوا داد.

سبک ساده بیانی صدوق، جهت تفهیم مسایل کلامی و اعتقادی سودمند بود، ولی باپیشرفت علمای اهل سنت در آن علوم، ادامه آن سبک سبب رکود جامعه شیعی می شد. براین اساس، ایجاد یک تحول، ضروری به نظرمی رسید. در این زمان شیخ مفید با استفاده از مبانی علم کلام و اصول راه بحث و استدلال را بر شیعیان گشود; ابواب فقه را با دقت موردتجزیه و تحلیل قرار داد، هر موضوعی را درجایگاه خویش بیان کرد و با این روش، جامعه مسلمانان را با روش صحیح استدلال آشناساخت ۷

شیخ مفید نه تنها نزد علمای شیعه بلکه نزد علمای اهل سنت نیز مقامی والا داشت وآن ها نیز او را می ستودند.

ابن ندیم - که از معاصران او بود.- در باره وی می نویسد:«دانشمندی با هوش و بافراست است. من او را دیده ام، دانشمندی عالیقدر است. ۸

ابن حجر عسقلانی در باره وی می نویسد:«مفید بسیار پارسا و فروتن وپاسدار علم بود. گروهی از دانشمندان ازمحضر او بهره جستند. او چنان در مکتب تشیع والامقام است که معروف است بر هردانشمندی منت (حق) دارد.» ۹

شیخ مفید در مناظره از قدرت خارق العاده ای بر خوردار بود و مخاطب خویش رابه خوبی اقناع می کرد.

خطیب بغدادی - که از علمای اهل سنت وهم عصر شیخ مفید بود.- می گوید: «او، اگرمی خواست، قدرت داشت ثابت کند که ستون چوبی از طلا است ». نام های چند تن ازعلمای اهل سنت - که شیخ مفید اغلب باآن ها مناظره می کرد.- عبارت است از: علی بن عیسی رمانی، قاضی ابوبکر باقلانی و قاضی عبدالجبار معتزلی.

شیخ مفید نه تنها نزد علمای شیعه بلکه نزد علمای اهل سنت نیز مقامی والا داشت وآن ها نیز او را می ستودند. ابن ندیم - که از معاصران او بود.- در باره وی می نویسد:«دانشمندی با هوش و بافراست است. من او را دیده ام، دانشمندی عالیقدر است

رؤیای صادق شیخ مفید
محمد بن النعمان- شیخ مفید-

شبی شیخ مفید در خواب دید که در مسجد کرخ از مساجد بغداد نشسته است و فاطمه زهرا(س) دست امام حسین(ع) و امام حسین(ع) را گرفته بود و به نزد شیخ مفید آمد و فرمود: «یا شیخ! علّمهما الفقه ؛ ای شیخ به این دو، فقه تعلیم بده».

شیخ از خواب بیدار شده و در حیرت افتاد که این چه خوابی بود و من کی هستم که به دو امام فقه تعلیم دهم؟ از سوی دیگر خواب دیدن امامان معصوم(ع) خواب شیطانی نیست.

وقتی صبح شد، شیخ به مسجدی که در خواب دیده بود رفت و در آنجا نشست؛ ناگهان دید که زنی جلیل و محترم در حالی که کنیزان دور او را گرفته و دست دو پسر را در دست دارد وارد مسجد شد. وی به نزد شیخ آمد و گفت: «یا شیخ علمهما الفقه». شیخ تعبیر خواب را فهمید و به تعلیم و تربیت آنان همت گماشت و بسیار به آن دو بزرگوار احترام می‏نمود. آن دو پسر کسی نبودند جز «سید رضی» معروف به شریف و «سید مرتضی» معروف به علم الهدی، که از فقهای سرامد روزگار شدند.



حق با کیست؟

گفته‏اند: در مسأله‏ای بین شیخ مفید و سید مرتضی اختلاف نظر افتاد. آنهاتوافق کردند به این که آن مسأله را به خدمت حضرت امیرالمؤمنین(ع) بنویسند.

بعد از مدتی، به خط سبز جواب نوشته شده بود که: «انت شیخی و معتمدی و الحق مع ولدی علم الهدی ؛ ای شیخ مفید! تو محل اطمینان منی؛ ولی حق با فرزندم علم الهدی (سید مرتضی) است».



فتوای اشتباه شیخ مفید و عنایت غیبی

شخصی روستایی خدمت شیخ رسید و سؤال کرد: «زنی حامله فوت کرده و حملش زنده است؛ آیا باید شکم این زن را پاره کرده و طفل را بیرون بیاوریم و یا این که با آن حمل، او را دفن کنیم»؟ شیخ پاسخ داد: «با همان حمل او را دفن کنید»!

آن مرد برگشت. در میان راه دید سواری از پشت سر می‏تازد و می‏آید، چون نزدیک رسید، گفت: «ای مرد، شیخ فرموده است که شکم آن زن را پاره کرده و طفل را بیرون آورده و زن را دفن کنید». آن مرد چنین کرد.

بعد از مدتی، به خط سبز جواب نوشته شده بود که: «انت شیخی و معتمدی و الحق مع ولدی علم الهدی ؛ ای شیخ مفید! تو محل اطمینان منی؛ ولی حق با فرزندم علم الهدی (سید مرتضی) است»

پس از چندی ماجرا را برای شیخ نقل کردند. شیخ فرمود: «من کسی را نفرستادم و معلوم است که آن شخص صاحب الامر (عج) بوده است. حالا که در احکام شرعیه خطا می‏کنم، همان بهتر که دیگر فتوا ندهم». لذا به خانه رفت و در خانه را بست و بیرون نیامد و پاسخ مراجعین را نمی‏داد.

تا اینکه از سوی حضرت ولی عصر(عج) توقیعی (نامه‏ای) برای شیخ بیرون آمد با این مضمون که: «وظیفه‏ی شماست که فتوا بدهید و وظیفه‏ی ماست که شما را حمایت کرده و نگذاریم که در خطا بیافتید». پس از این دستور، شیخ بار دیگر بر مسند فتوا نشست.

نقل شده است که در مدت ۳۰ سال، ۳۰ توقیع از ناحیه مقدس امام عصر(عج) برای شیخ مفید صادر شد و در عنوان توقیع نوشته بود: «للاخ الاعز السدید الشیخ المفید ؛ برای برادر گرامی و استوار، شیخ مفید».

پی نوشت ها :

۱ - البته گروهی معتقدند در سال ۳۳۸ به دنیاآمده است.(رجال، نجاشی، ص ۴۰۳).

۲ - رجال، شیخ طوسی، ص ۵۱۴.

۳ - فهرست، شیخ طوسی، ص ۱۵۷.

۴ - معالم العلماء، ابن شهر آشوب، ص ۱۱۲. البته مرحوم خویی این مطالب را بعید می شمرد ومی فرماید: اگر توقیع حضرت به شیخ مفید ثابت باشد، این در اواخر عمر ایشان بوده و حال آن که شیخ مفید از دوران جوانی ملقب به مفید بود.(معجم رجال الحدیث، ج ۱۷، ص ۲۰۹)

۵ - رجال، نجاشی، ص ۳۹۹.

۶ - مفاخر اسلام، علی دوانی، ج ۳، ص ۲۴۱.

۷ - همان، ص ۲۴۲.

۸ - فهرست ابن ندیم، ص ۲۶۶.

۹ - لسان المیزان، ابن حجرعسقلانی، ج ۵، ص ۳۶۸

منبع اینترنتی:

سایت فرهنگی کربلا

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
بنام خدایی که بنده ایی چون حسین بن علی را دارد....
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
  • يکشنبه 01 دی 1392
  • دوشنبه 25 آذر 1392
  • يکشنبه 24 آذر 1392
  • شنبه 23 آذر 1392
  • پنجشنبه 21 آذر 1392
  • سه شنبه 19 آذر 1392
  • يکشنبه 17 آذر 1392
  • دوشنبه 11 آذر 1392
  • چهارشنبه 06 آذر 1392
  • سه شنبه 05 آذر 1392
  • شنبه 02 آذر 1392
  • جمعه 01 آذر 1392
  • پنجشنبه 30 آبان 1392
  • چهارشنبه 29 آبان 1392
  • سه شنبه 28 آبان 1392
  • دوشنبه 27 آبان 1392
  • يکشنبه 26 آبان 1392
  • دوشنبه 20 آبان 1392
  • شنبه 18 آبان 1392
  • پنجشنبه 16 آبان 1392
  • چهارشنبه 15 آبان 1392
  • سه شنبه 14 آبان 1392
  • شنبه 11 آبان 1392
  • جمعه 10 آبان 1392
  • پنجشنبه 09 آبان 1392
  • پنجشنبه 11 مهر 1392
  • پنجشنبه 04 مهر 1392
  • سه شنبه 22 مرداد 1392
  • شنبه 05 مرداد 1392
  • جمعه 04 مرداد 1392
  • دوشنبه 24 تير 1392
  • چهارشنبه 19 تير 1392
  • سه شنبه 11 تير 1392
  • دوشنبه 20 خرداد 1392
  • چهارشنبه 15 خرداد 1392
  • جمعه 10 خرداد 1392
  • يکشنبه 05 خرداد 1392
  • جمعه 03 خرداد 1392
  • پنجشنبه 02 خرداد 1392
  • چهارشنبه 01 خرداد 1392
  • سه شنبه 31 ارديبهشت 1392
  • دوشنبه 30 ارديبهشت 1392
  • يکشنبه 29 ارديبهشت 1392
  • پنجشنبه 26 ارديبهشت 1392
  • چهارشنبه 25 ارديبهشت 1392
  • سه شنبه 24 ارديبهشت 1392
  • دوشنبه 23 ارديبهشت 1392
  • جمعه 20 ارديبهشت 1392
  • چهارشنبه 18 ارديبهشت 1392
  • سه شنبه 17 ارديبهشت 1392
  • دوشنبه 16 ارديبهشت 1392
  • يکشنبه 15 ارديبهشت 1392
  • شنبه 14 ارديبهشت 1392
  • جمعه 13 ارديبهشت 1392
  • چهارشنبه 11 ارديبهشت 1392
  • سه شنبه 10 ارديبهشت 1392
  • دوشنبه 09 ارديبهشت 1392
  • يکشنبه 08 ارديبهشت 1392
  • شنبه 07 ارديبهشت 1392
  • جمعه 06 ارديبهشت 1392
  • پنجشنبه 05 ارديبهشت 1392
  • چهارشنبه 04 ارديبهشت 1392
  • سه شنبه 03 ارديبهشت 1392
  • دوشنبه 02 ارديبهشت 1392
  • يکشنبه 01 ارديبهشت 1392
  • شنبه 31 فروردين 1392
  • جمعه 30 فروردين 1392
  • پنجشنبه 29 فروردين 1392
  • چهارشنبه 28 فروردين 1392
  • سه شنبه 27 فروردين 1392
  • دوشنبه 26 فروردين 1392
  • يکشنبه 25 فروردين 1392
  • شنبه 24 فروردين 1392
  • جمعه 23 فروردين 1392
  • چهارشنبه 21 فروردين 1392
  • سه شنبه 20 فروردين 1392
  • دوشنبه 19 فروردين 1392
  • يکشنبه 18 فروردين 1392
  • شنبه 17 فروردين 1392
  • جمعه 16 فروردين 1392
  • پنجشنبه 15 فروردين 1392
  • چهارشنبه 14 فروردين 1392
  • سه شنبه 13 فروردين 1392
  • دوشنبه 12 فروردين 1392
  • يکشنبه 11 فروردين 1392
  • شنبه 10 فروردين 1392
  • چهارشنبه 07 فروردين 1392
  • سه شنبه 06 فروردين 1392
  • دوشنبه 05 فروردين 1392
  • يکشنبه 04 فروردين 1392
  • چهارشنبه 30 اسفند 1391
  • دوشنبه 28 اسفند 1391
  • يکشنبه 27 اسفند 1391
  • شنبه 26 اسفند 1391
  • جمعه 25 اسفند 1391
  • سه شنبه 22 اسفند 1391
  • دوشنبه 21 اسفند 1391
  • يکشنبه 20 اسفند 1391
  • شنبه 19 اسفند 1391
  • جمعه 18 اسفند 1391
  • پنجشنبه 17 اسفند 1391
  • چهارشنبه 16 اسفند 1391
  • سه شنبه 15 اسفند 1391
  • دوشنبه 14 اسفند 1391
  • يکشنبه 13 اسفند 1391
  • شنبه 12 اسفند 1391
  • جمعه 11 اسفند 1391
  • پنجشنبه 10 اسفند 1391
  • چهارشنبه 09 اسفند 1391
  • سه شنبه 08 اسفند 1391
  • دوشنبه 07 اسفند 1391
  • يکشنبه 06 اسفند 1391
  • شنبه 05 اسفند 1391
  • جمعه 04 اسفند 1391
  • چهارشنبه 02 اسفند 1391
  • سه شنبه 01 اسفند 1391
  • دوشنبه 30 بهمن 1391
  • يکشنبه 29 بهمن 1391
  • جمعه 27 بهمن 1391
  • پنجشنبه 26 بهمن 1391
  • چهارشنبه 25 بهمن 1391
  • سه شنبه 24 بهمن 1391
  • دوشنبه 23 بهمن 1391
  • يکشنبه 22 بهمن 1391
  • شنبه 21 بهمن 1391
  • جمعه 20 بهمن 1391
  • پنجشنبه 19 بهمن 1391
  • چهارشنبه 18 بهمن 1391
  • سه شنبه 17 بهمن 1391
  • دوشنبه 16 بهمن 1391
  • شنبه 14 بهمن 1391
  • جمعه 13 بهمن 1391
  • پنجشنبه 12 بهمن 1391
  • چهارشنبه 11 بهمن 1391
  • سه شنبه 10 بهمن 1391
  • دوشنبه 09 بهمن 1391
  • يکشنبه 08 بهمن 1391
  • شنبه 07 بهمن 1391
  • جمعه 06 بهمن 1391
  • پنجشنبه 05 بهمن 1391
  • چهارشنبه 04 بهمن 1391
  • سه شنبه 03 بهمن 1391
  • دوشنبه 02 بهمن 1391
  • يکشنبه 01 بهمن 1391
  • شنبه 30 دی 1391
  • يکشنبه 24 دی 1391
  • شنبه 23 دی 1391
  • پنجشنبه 21 دی 1391
  • چهارشنبه 20 دی 1391
  • سه شنبه 19 دی 1391
  • يکشنبه 17 دی 1391
  • شنبه 16 دی 1391
  • پنجشنبه 14 دی 1391
  • چهارشنبه 13 دی 1391
  • سه شنبه 12 دی 1391
  • دوشنبه 11 دی 1391
  • شنبه 09 دی 1391
  • پنجشنبه 07 دی 1391
  • چهارشنبه 06 دی 1391
  • نظرسنجی
    کدامین موضوع را بیشترترجیح میدهید؟
    ::: تبليغات :::

    javanenghelabi.ir 1392 (174)
    آمار سایت
  • کل مطالب : 280
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 310
  • آی پی امروز : 22
  • آی پی دیروز : 20
  • بازدید امروز : 261
  • باردید دیروز : 35
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 658
  • بازدید ماه : 1,301
  • بازدید سال : 7,287
  • بازدید کلی : 147,915
  • کدهای اختصاصی
    بیانات امام خامنه ایی


    رهبر انقلاب در دیدار با فرماندهان بسیج، درباره‌ی استكبار گفتند: «استكبار يك واژه‌ى قرآنى است كه در قرآن درباره‌ى امثال فرعون و گروه‌هاى بدخواه و معارض حق و حقيقت به‌كار رفته است. استكبار در گذشته هم بوده است، تا امروز هم وجود دارد. استخوان‌بندى استكبار در همه‌ى دوره‌ها يكى است؛ البته شيوه‌ها و خصوصيات و روش‌ها در هر زمانى تفاوت می‌كند


    ::: هفتـه نـامه عــارفان :::


    کوتاه گفته های آیت الله بهجت در باره امام زمان (عج)

    چه قدر حضرت [امام زمان (علیه السلام)] مهربان است به کسانی که اسمش را می برند و صدایش می زنند و از او استغاثه می کنند؛ از پدر و مادر هم به آنها مهربان تر است!

    لازم نیست که انسان در پی این باشد که به خدمت حضرت ولی عصر (عج) تشرّف حاصل کند؛ بلکه شاید خواندن دو رکعت نماز، سپس توسّل به ائمه (علیهم السلام) بهتر از تشرّف باشد.در زمان غیبت هم عنایات و الطاف امام زمان (عج) نسبت به محبّان و شیعیانش زیاد دیده شده؛ باب لقا و حضور بالکلیّه مسدود نیست؛ بلکه اصل رؤیت جسمانی را هم نمی شود انکار کرد! 

    با وجود اعتقاد داشتن به رئیسی که عینُ الله الناظره است، آیا می توانیم از نظر الهی فرار کنیم و یا خود را پنهان کنیم؛ و هر کاری را که خواستیم، انجام دهیم؟! چه پاسخی خواهیم داد؟!

    هر چند حضرت حجت (عج) از ما غایب و ما از فیض حضور آن حضرت محرومیم؛ ولی اعمال مطابق یا مخالف دفتر و راه و رسم آن حضرت را می‌دانیم؛ و این که آیا آن بزرگوار با اعمال و رفتار خود خشنود، و سلامی – هر چند ضعیف – خدمتش می‌فرستیم؛ و یا آن حضرت را با اعمال ناپسند، ناراضی و ناراحت می کنیم!

    علایمی حتمیّه و غیر حتمیّه برای ظهور آن حضرت ذکر کرده اند. ولی اگر خبر دهند فردا ظهور می کند، هیچ استبعاد ندارد! لازمۀ این مطلب آن است که در بعضی علایم، بَداء صورت می گیرد و بعضی دیگر از علایم حتمی هم، مقارن با ظهور آن حضرت اتفاق می افتد.

    مهمتر از دعا برای تعجیل فرج حضرت مهدی (عج)، دعا برای بقای ایمان و ثبات قدم در عقیده و عدم انکار حضرت تا ظهور او می باشد.

    افسوس که همه برای برآورده شدن حاجت شخصی خود به مسجد جمکران می روند، و نمی دانند که خود آن حضرت چه التماس دعایی از آنها دارد که برای تعجیل فَرَج او دعا کنند!

    حضرت غائب (عج) دارای بالاترین علوم است؛ و اسم اعظم بیش از همه در نزد خود آن حضرت است. با این همه، به هر کس که در خواب یا بیداری به حضورش مشرّف شده، فرموده است: برای من دعا کنید!

    راه خلاص از گرفتاری ها، منحصر است به دعا کردن در خلوات برای فرج ولیّ عصر (عج)؛ نه دعای همیشگی و لقلقۀ زبان… بلکه دعای با خلوص و صدق نیّت و همراه با توبه.